Het runnen van een webwinkel legt ondernemers in deze coronatijden geen windeieren. Nederlandse consumenten gaven in 2020 26,6 miljard euro uit bij webshops, een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. En die stijging heeft in het afgelopen jaar alleen maar doorgezet.

Maar die populariteit heeft ook een prijs. De CO2-impact die het kost om een product uiteindelijk bij de consument te krijgen is aanzienlijk. Het Utrechtse bedrijf CO2ok biedt webwinkels en hun klanten de mogelijkheid om die milieu-impact te compenseren.

Aan Business Insider vertellen bedenker Milo de Vries en medeoprichter Robert Pothoven hoe zij dat doen. En ze leggen uit hoe ze hun concept willen inzetten om uiteindelijk hun eigen bedrijf overbodig te maken.

Jullie helpen bedrijven dus bij het compenseren van hun CO2-uitstoot?
De Vries: “Dat klopt. We hebben een tool ontwikkeld die ondernemers binnen enkele minuten kunnen integreren in hun webwinkel. Hun klanten kunnen de CO2-uitstoot van hun bestelling dan met één muisklik compenseren.”

“Onze software is gewoon verkrijgbaar via de appstore van de drie meest gebruikte e-commerce platforms. De tool is plug-and-play - het werkt dus direct na installatie – en is wereldwijd gratis te downloaden. Er verschijnt dan een standaardknop met ons logo in het betalingsproces van de webwinkel, waarmee hun klanten kunnen aangeven of ze hun aankoop willen compenseren.” 

“Voor grotere webshops met speciale wensen rekenen wij een maandelijkse vergoeding om onze service in stand te houden. Afhankelijk van het abonnement kunnen we onze service bijvoorbeeld ook customizen of helpen bij de MVO-strategie van e-commerce bedrijven.”

Als het zo makkelijk is, waarom doen dan niet alle webshops dit?
De Vries: “Ondernemers geven hier helaas nog niet altijd prioriteit aan. Afrekenen is bij een webshop een kritiek moment en veel eigenaren willen daarom die procedure zo simpel mogelijk houden. De angst bestaat dat je bij iedere extra handeling die je toevoegt aan dat proces, potentiële kopers kwijtraakt. Veel webshops willen het afrekenmoment zo simpel mogelijk houden en twijfelen daarom over het toevoegen van onze button.”

Maar die redenering klopt niet volgens jullie?
Pothoven: “We spelen in op een duidelijke klantbehoefte: 23 procent van de consumenten klikt op onze knop als ze de mogelijkheid krijgen. Als wij het goed doen, dan kunnen wij de conversie van webshops juist verhogen. Door de manier waarop we geïntegreerd zijn in de customer journey van onze klanten, krijgen consumenten al zodra ze op de homepage komen via een widget mee dat de webshop met ons samenwerkt.”

“Uit data van onze A/B-testen blijkt dat onze button consumenten niet rauw op hun dak valt, doordat ze ons al meerdere keren op de website tegen zijn gekomen voordat ze gaan afrekenen. En dan blijkt dat het gevoel iets positiefs bij te dragen, consumenten juist over de streep kan helpen om een aankoop te doen.”

Hoe berekenen jullie de compensatie die nodig is per aankoop?
De Vries: “Daar ligt onze grootste uitdaging. In tegenstelling tot sommige webshops, waar je standaard bijvoorbeeld 50 cent per bestelling kunt compenseren, is het onze missie om daadwerkelijk te compenseren wat er aan broeikasgassen vrij is gekomen bij de productie en vervoer van een artikel.”

“Onze software rekent dat zo nauwkeurig mogelijk uit, maar daarbij zijn we wel beperkt door de informatie de we hebben. We gebruiken nu vaak industriegemiddelden, omdat specifieke informatie van fabrikanten ontbreekt. We moedigen fabrikanten aan om uitstootdata publiek te maken en zijn continu bezig om ons model verder te verfijnen.”

“Met onze eigen berekeningen komt het er doorgaans op neer dat klanten de keuze krijgen om ongeveer 1 à 2 procent meer te betalen over hun aankoop.”

En wat gebeurt er vervolgens met dat bedrag?
Pothoven: “Van dat bedrag gaat 25 procent naar ons bedrijf en 75 procent investeren we in duurzame projecten die klimaatverandering tegengaan. Daarvoor werken we samen met gecertificeerde partijen zoals South Pole en Fair Climate Fund.”

“We focussen ons vooral op emissiereductieprojecten in het buitenland, zoals de introductie van schone energie en efficiëntere kooktoestellen in arme landen. Daarmee wordt niet alleen de CO2-uitstoot verminderd, maar het verbetert ook de lokale levenskwaliteit, de lokale economie en de gezondheid van mensen daar.”
 
Geen greenwashing dus?
De Vries: “Haha. Nee. We denken goed na over de projecten waar we in investeren en over de partijen waar we dat mee doen.” “Voor ons is de compensatie ook geen doel maar een middel. Uiteindelijk willen we hiermee bereiken dat het standaard wordt dat consumenten inzicht krijgen in de milieu-impact van producten. Als steeds meer webshops hier aan meedoen, hopen we indirecte druk op fabrikanten uit te oefenen om verantwoorder te gaan produceren.”

Pothoven: “We werken uiteindelijk toe naar nul euro CO2-compensatie in elk winkelmandje, maar daar zijn we nog lang niet. Op kortere termijn willen we vooral zorgen dat dit concept bekender wordt; dat de mogelijkheid tot compensatie er is bij elke aankoop die je doet. Op het moment dat je een pot pindakaas koopt in de supermarkt, kun je tegenwoordig precies zien wat daar allemaal inzit, maar niemand weet hoeveel CO2 er wordt uitgestoten voor de producten die je koopt. Dat is toch eigenlijk bizar?”

Lees meer over duurzaamheid: